۱۵ آذر ۱۳۸۹

AVID ایوید

کمپانی 27 ساله AVID را همه می شناسید. این کمپانی انحصاری بیشترین رقابت را با شرکت اپل در رابطه با نرم افزار تدوین دارد. فراوردهای متنوع این شرکت  اعم از نرم افزار و سخت افزار حرفه ای تدوین فیلم / ویدیو و صدا نام اوید را بین حرفه ای ها ی سینمایی نیز درخشان کرده است. فرآوردهای اپل بخاطر رابط گرافیگی بسیار قویتر همیشه انتخاب برتر برای امور مالتی مدیا بوده است. ماکروسافت اگر چه عمومی تر است اما تا کنون نتوانسته است با پشتیبانی صدها شرکت تولید کننده نرم افزار و سخت افزار از این جهت اپل را پشت سر بگذارد. ولی اوید شاید موفق به این کار شده باشد
         Avid Media Composer 5  آخرین محصول از کمپانی اوید نیز یک گام به جلو محسوب می شود. این نرم افزار با پشتیبانی از همه کدک های معروف و لازم جهت تدوین حرفه ای کار و سرعت ادیت را برای تدوینگر  بسیار آسان می کند.  مزیت دیگر آن پشتیبانی از   Matrox MXO2 family  است که در ورسیون های قبل پشتیبانی نمی شد. البته اوید بگونه ای طراحی شده است که از تمام ظرفیت سخت افزاری کامپیوتر بنحو احسن استفاده می کند. به همین خاطر جهت تدوین فیلم های آماتوری و DV  براحتی قادر خواهیم بود از درگاه FireWire بدون نیاز به کارت های کپچر فیلم را به سیستم وارد یا خارج کنیم. در صورتی که  با روی کار آمدن دوربین های جدید ما حتی برای تدوین فیلم های HD نیز کافی است فیلم را از طریق مختلف به سیستم وارد و عملیات ادیت را آغاز کنیم. این موضوع بستگی به نوع ذخیره ساز دوربین و امکان ارتباط با سیستم دارد.
هماهنگی AVID با Digidesign-Protols برای کار بصورت حرفه ای با صدا و افترافکت برای اجرای افکت های تصویری آسان تر از آن صورت می گیرد که شما فکر می کنید.   قابلیت های اوید به همین جا ختم نمی شود.  من با این مشکل تایپ فارسی تنبلی ام می آید همه چیز را برایتان مفصل توضیح بدهم. اما بدانید تفاوت مزیت ادیت با اوید و سایر نرم افزار های متداول را وقتی مشاهده می کنیم که فیلم ما از سیستم خارج و قرار است بر پرده سینما و یا حتی صفحه تلویزیون نمایش داده شود. با استفاده از نرم افزار اوید و بهره وری از یک سیستم کامل شما هرگز نگران فاجعه رنگ و کیفیت نخواهید بود. برشها به چشم نمیاید و افکتها مانند قسمتی از فیلم اصلی طبیعی و هماهنگ دیده می شوند. شاید  خیلی ها برای صرفه جویی و یا عدم آشنایی با دوربین های حرفه ای سینمایی و یا دیجیتال سینما با دوربین های متوسط تری اقدام به ضبط ویدیویی کرده و سپس برای نمایش در سینما آنرا به 35 تبدیل می کنند. پیشنهاد من به این دسته از فیلمسازان و یا تدوینگران استفاده از نرم افزارهایی است که ما بمرور  در این وبلاگ معرفی می کنیم. شما تفاوت کیفیت بد فیلمهای خوب ایرانی را با کیفیت خوب فیلم های بد خارجی در سینما های اروپایی درک خواهید کرد. متاسفانه من  با نرم افزارهایی مثل Premiere و Edius کار نمی کنم تا بتوانم پاسخ آن عده از تدوینگران را بدهم که می گویند کار با اوید سخت است. ولی اوید را می شناسم و با آن کار می کنم. بنظر من مثبت های اوید بسیار چشمگیر تر از تنها دو عیب آن است. ِیکی از برنامه های ما شاید راه اندازی آموزش اوید در ایران باشد. البته نمی دانم کی و کجا. اما اگر تمایل شما به یاد گیری اوید زیاد باشد حتما این کار را خواهیم کرد.
اگر دلتان می خواهد راجع به تاریخچه اوید و محصولاتش بدانید اینجا  و اینجا را کلیک کنید.


۵ نظر:

  1. سلام
    من چند سال با liqued کار کردم وچند سالی هم با edius که اصلا به avid نمی رسد اصولا edius خاص آماتورهاست ولی از زمانی که liqued ادامه نداد به سراغ final cut رفتم چون سیاست avid اصلا قابل اعتماد نیست وبدنبال فروش سخت افزارهایش در کنار نرم افزار می باشد من فکر می کنم به apple بیشتر می توان اعتماد کرد با سپاس نورانی

    پاسخحذف
  2. سلام ما هم بشما آقای نورانی. انتخاب شما در رابطه با ّFinalCut کار بجایی است.این نرم افزار نیز جزو بهترین های نرم افزار تدوین بشمار می آید. بخصوص در اروپا و آمریکا بسیاری از حرفه ای ها و نیمه حرفه ای ها از آن استفاده می کنند. اما در رابطه با فروش قطعات باید بگویم اپل هم معروف به انحصار گرایی و هم معروف به تولید فراوردههای گران است. اصولا شرکت هایی مانند اپل یا اوید و... بدنبال درآمد بیشتر با ترفند های بخصوص هستند. در لینکی که ما داده ایم شما این ارقام را نیز مشاهده می کنید.
    نکته دیگری که لازم به ذکر است تفاوت نرم افزار Liqued با Media Composer است. اوید بعد از خرید Pinnacle و عرضه ورسیون های 12 و 14 در واقع Liqued را با Pinnacle ادغام کرده است . Liqued در جدول محصولات حرفه ای اوید قرار نداشت و پایین تر از َAvid Express DV و Avid Express Pro بود. اما اکنون ما از اویدی سخن می گوییم که بنام Avid Media Composer شناخته می شود. پنجمین ورسیون این نرم افزاری که در سال 2010 معرفی شده است عیب وابستگی به سخت افزارهای آن شرکت را ندارد و همچنین عیب پشتیبانی از دوربین ها و کدک ها را نیز.
    از شما بخاطر ارسال نظرتان بسیار متشکریم.

    پاسخحذف
  3. سلام

    نظرتون راجبه adobe cs5 چیه خیلی ها از final cut به premiere روی آوردن بخاطر full 64bit و Mercury Engine و ساپرت فرمت DSLR ها من قبلا تجریه خوبی با premiere نداشنم ولی در حال حاضر با اون تدوین میکنم. کودوم نرم افزار رو انتخاب میکنید؟

    نظرتون راجبه digital vision 2009v چیه توی سایتش که رفتم ظاهرا مثل avid سری جدید زده ..یه توضیح راجبه این نرافزار میدین؟

    پاسخحذف
  4. منظور این آقاه از D7 همون 7D یه دیگه؟!

    پاسخحذف
  5. سلام آقای طاها. اکثر نرم افزارهای Adobe کارآمد هستند. Adobe Premiere cs5 هم برای کارهای ویدیویی مناسب است. اما پایین تر از گروهی است که Media Composer و Final Cut ... در آن قرار دارند. در ضمن کسانی که از Final Cut به Premiere کوچ کردند! کوچ درستی نکردند. نکته دیگری که متوجه نشدم اصطلاح Full 64 Bit است. اصولا ما چنین اصطلاحی نداریم. 64Bit - 64Bit است. و عمده ترین مزیتش برای ما پشتیبانی از رم بسیار بالا تر نسبت به 32Bit است. با بزرگ شدن نرم افزارها و تولد فرمت های سنگین هم نرم افزارها و هم کاربران حرفه ای احتیاج به فضای بیشتری برای ادیت دارند. و اما DSLr بخاطر سنسورشان به این اصطلاح مشهور شده اند و بکار بردن اصطلاح /فرمت DSLr/ هم صحیح نیست. و اکثر نرم افزارهای جدید و حرفه ای مشکلی با کدک های مورد استفاده قرار گرفته در دوربین های DSLr ندارند.
    منتظر سوالهای بعدی تان هستیم. با تشکر از شما

    پاسخحذف