۱ آذر ۱۳۸۹

تکنیک پرده سبز یا Green Screen - کروماکی و کمی بیشتر

شاید خیلی از شما هنوز موفق نشده اید از این تکنیک خارالعاده بطور صحیح و با نتیجه ای مطلوب استفاده کنید. تا آنجا که من اطلاع دارم تکنیک های حرفه ای و جدید در سینما و تلویزیون ایران بسیار ابتدایی و پیش پا افتاده مورد استفاده قرار می گیرند. بسیاری از آنها قابل باور نیستند یا به اصطلاح لو می روند. سلیقه سینمایی من هرگز با فیلم های به اصطلاح مدرن هالیوودی نیز سازگار نیست. من سینمایی را دوست دارم که تکنیک مدرن و جدید را از غرب می آموزد و معنی و مفهوم را از شرق. و نه فقط از شرق. باید بگویم از هر جای این دنیا. شما هم این را باورکنید. اگر چه فیلم های بکش بگیر ببند فروش خوبی دارند اما هرگزجایگاهی در سینمای ماندگار نخواهند داشت. و متاسفانه فیلم هایی که می شد ماندگار شوند و خوب هم فروش کنند بخاطر ضعف تکنیک وکم هنری در پرداخت دراماتیک - تماشگر نداشتند. راجع به فیتمسازانی که موذیانه فیلم جشنواره پسند می سازند و در هیچکدام از این دو دسته قرار ندارند سخنی نمی گویم. بعضی از اینها کپی کار و کاسبند و فقط از فرصت استفاده می کنند. و این را هم باید بگویم - طبیعی است که فیلم بسیاری از بزرگان سینمای جهان  و همینطور ایران در جشنواره ها جایزه گرفته اند یا جایزه می گیرند. فیلم هاای که نمی شود به ساد گی آنها را ندیده گرفت. 
مثل اینکه دارم از اصل مطلب دور می شوم. ببخشید.
داشتم می گفتم که با این تکنیک سبز می شود خیلی از صحنه های پرخرج را با حداقل هزینه ضبط کرد و به کمک نرم افزارهای حرفه ای هیجانش را بالا برد. با این تکنیک ها می شود یک شهر را سوزاند و امپراطوروار به تماشایش ایستاد یا نشست. می شود جنگ براه انداخت و از پیروزی مثل گرگ زوزه کشید. می شود همه جا رفت. به آسمان.به سیارات دیگر. می شود پرواز کرد. می شود هر چیزی را که دوست نداری بسوزانی یا منفجر کنی. خلاصه شهر فرنگی است این کروماکی و پرده سبز.
همه اینها را گفتم تا بگویم شاید بزودی آموزش هایی را برایتان تدارک ببینم که شما را بیشتر با این نوع تکنیک ها آشنا کند. شاید افتر افکت - اوید  را هم برای آموزش آماده کنم. اهمیت و شیوه نورپردازی در این نوع برداشت ها  شاید هم کمی راجع به درام و فیلمنامه و ...  در ضمن فکر نکنید که من همه چیز بلدم. بقول یکی من هنوز آنقدر احمق نشده ام که فکر کنم همه چیز بلد هستم. شما هم اگر می خواهید حرفه ای کار کنید گرایش یا تخصص تان را از همین حالا مشخص کنید. سینمای حرفه ای متشکل از هنر و علم وصنعت دسته جمعی متخصص هاست است. البته من حرفه ای نیستم. اما معلمی را دوست دارم.

برگشت                                                                                               

۱ نظر:

  1. درود
    تازه باسایت اشنا شدم خیلی پر بار است . خوشحالم که می خوانمتان .لطفا مطالب اموزشی بیشتری را قبول زحمت نموده و برای استفاده ما بگذارید .

    پاسخحذف