۳۰ آبان ۱۳۸۹

تبدیل های mm35 یا 35mm Adapterچه کاربردی دارند

حتما این ضرب المثل را شنیده اید که در فقدان پدر به ناپدری می گویند آقاجون. تبدیل های 35 یا Adapter35mm   همان آقاجونند. البته آقاجون های خوب برای حرفه ای های خوبتر که بی پولند. منظورم حرفه ای های تلویزیونی و ویدیویی است نه سینمایی چون فلسفه ساخت این تبدیل ها آنطور که بعضی ها فکر می کنند معجزه نیست. بلکه ایجاد امکان استفاده از لنزهای سینمایی یا لنز های 35 کانن / نیکون و... است. این تبدیل ها کیفیت یا رزولوشن و پیکسل فیلم را ارتقاع نمی دهند. استفاده از مدل های ارزان نیز فیلمبردار را از نظر انتخاب دیافراگم و فوکوس محدود می کند. هنگام استفاده از این مدل ها افت نور باعث باز نگاه داشتن دیافراگم و از دست رفتن عمق میدان نیز می شود. در ضمن برای استفاده از این تبدیل های 35 فیلمبردار نیازمند لوازم جانبی دیگری نیز هست. در مجموع با احتساب لنز های مورد نیاز آدم باید کلی پول خرج کند.
 
این تبدیل ها در دو سطح آماتور Mini مناسب هندی کم و حرفه ای وجود دارند. با توجه به تولید دوربین های جدید سونی و پاناسونیک با قابلیت تعویض لنز آماتورها بهتر است از آنها استفاده کنند. به قول معروف آفتابه خرج لحیم نکنند. ( لحیم را با کدام ح مینویسند).
و اما علت استفاده از این تبدیل ها چیست. همانطور که گفتم این تبدیل ها امکان استفاده از لنز های مختلف را به ما می دهد. ما می توانیم با بکار گیری این لنزها زوایه و عمق میدان تصویر را به دلخواه کم یا زیاد کنیم. به غیر از این اتمسفر یا فضای فیلم نیز کمی شبیه به فیلم های 35 می شود. حتما به تفاوت این فضا در فیلم های 35 و ویدیویی توجه کرده اید. برای بدست آوردن بهتراین فضا در مراحل ادیت و اصلاح رنگ به نرم افزارهایی چون اوید یا افترافکت نیاز داریم.
با ظهور و تولید دوربین های HDV-HD-DVCPRO  و دوربین های حرفه ای و نیمه حرفه ای شرکت های سونی – پاناسونیک – کانن و جی وی سی استفاده از این تبدیل ها رونق بیشتری گرفت. زیرا با این دوربین ها می شد با کیفیت خوبی فیلمبرداری کرد و عیب عدم تعویض لنز را هم این تبدیل ها رفع می کردند. بخصوص تبدیل هایی چون Letus Ultimate که نه تنها عیب های ذکر شده در بالا را ندارد بلکه از HD نیز پشتیبانی می کند. اما قیمت این آدابتور به تنهایی مساوی با قیمت یک دوربین سونی یا پاناسونیک 5.000.000 تومانی است. با تلفیق دوربین هایی چون Sony PMW-EX1 یا Panasonic AG-HVX200  و یا Canon XF305 می توان نتیجه خوبی بدست آورد.  اما باید بگویم بسیاری از فیلمسازهای اروپایی و آمریکایی حتی حاضر نیستند دوربین های سینمایی را با دوربین های فوق العاده  12K عوض کنند. ما هنوز قدری زمان برای دستیابی کامل سینمای دیجیتال به پرده سفید نیاز داریم. البته این زمان بسیار کوتاه خواهد بود.
خیلی از فیلمسازان اروپایی و آمریکایی با دوربین های گرانتر وبکار گیری تبدیل های 35 هنوز مشغول به کارند. بعضی از این فیلم ها به صورت 35 در سینما هم نمایش داده می شوند. شاید از نظر کیفیت این فیلم ها قابل مقایسه با تولیدات سینمایی نباشند اما بخاطر صرفه جویی از هزینه های گران نگاتیو و لابراتوار سینماگران مستقل نیز می توانند فیلم بسازند.
  تبدیل های35  مانند Letus- DOFعموما از دهنه لنز های 72 – 78 و 82 پشتیبانی می کنند. شما براحتی می توانید در اینترنت مدلهای مختلفی را پیدا کنید. 

EX3 + LETUS ELITE from Gustavo Nasr on Vimeo.



هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر