۴ خرداد ۱۳۹۰

Canon xf100 دوربینی کوچک با قابلیت های حرفه ای

این دوربین کوچک اما فوق العاده نسبت به قیمتش را به کسانی که مثل من پول خرید دوربین حرفه ای گرانقیمت را ندارند توصیه می کنم. با این دوربین می توانید ساخت فیلمهای ویدیویی و تلویزیونی را با قیمت 2700 یورو تمرین کنید. با استفاده از تبدیل های 35 این دوربین توانایی ارائه فیلم در حد استانداردهای تلویزیون را نیز بدست می اورد. به فیلم ها و مشخصات این دوربین  توجه کنید.
Canon XF105 Canon XF100
IMAGE SENSOR
Sensor 1/3 type CMOS 1/3 type CMOS
System Bayer pattern filter Bayer pattern filter
Total pixels per sensor 2.37 megapixels 2.37 megapixels
Effective pixels per sensor 2.07 megapixels 2.07 megapixels
Minimum illumination Full Auto (24dB gain), 50i/25p: 3.8 lux / 1.9 lux
Manual mode (33dB gain), 50i/25p: 1.3lux / 0.7 lux
Full Auto (24dB gain), 50i/25p: 3.8 lux / 1.9 lux
Manual mode (33dB gain), 50i/25p: 1.3lux / 0.7 lux
Horizontal Resolution 900 TV lines or more (1920 x 1080i mode) 900 TV lines or more (1920 x 1080i mode)
LENS
Zoom ratio 10x 10x
Focal length 4.25 - 42.5mm (35mm equivalent: 30.4 - 304mm) 4.25 - 42.5mm (35mm equivalent: 30.4 - 304mm)
Minimum focus distance 60cm (throughout zoom range);
20mm (MACRO)
60cm (throughout zoom range);
20mm (MACRO)
ND filter Built-in gradation filter (Auto or Off) Built-in gradation filter (Auto or Off)
Zoom control Ring, Rocker or Handle;
Selectable Shockless Zoom mode
Ring, Rocker or Handle;
Selectable Shockless Zoom mode
Zoom speed Zoom Rocker:
Variable speed/Fixed speed (Fast/Normal/Slow, 16 speed level settings available in each mode);
Handle zoom:
Fixed speed (Fast/Normal/Slow, 16 speed level settings available in each mode)
Zoom Rocker:
Variable speed/Fixed speed (Fast/Normal/Slow, 16 speed level settings available in each mode);
Handle zoom:
Fixed speed (Fast/Normal/Slow, 16 speed level settings available in each mode)
Focus control Ring control or automatic (Instant AF, Medium AF, TV AF, Face Detection AF, Face Only AF) Ring control or automatic (Instant AF, Medium AF, TV AF, Face Detection AF, Face Only AF)
Iris control Ring control; Custom dial control; Full Auto Ring control; Custom dial control; Full Auto
Aperture range f1.8 - f22 f1.8 - f22
Filter diameter 58 mm 58 mm
Lens elements/groups 12/10 12/10
Image stabilization system Optical lens shift system (angle vector movement detection);
3 modes: Dynamic, Standard, Powered
Optical lens shift system (angle vector movement detection);
3 modes: Dynamic, Standard, Powered
Digital zoom 1.5x; 3x; 6x 1.5x; 3x; 6x
IMAGE PROCESSOR
Type DIGIC DV III DIGIC DV III
RECORDING
Video storage media Type 1 Compact Flash memory cards (2 card slots);
Double slot (simultaneous) recording possible.
Type 1 Compact Flash memory cards (2 card slots);
Double slot (simultaneous) recording possible.
Type UDMA4, 30MB/s or faster (40MB/s or faster for Fast/Slow recording) UDMA4, 30MB/s or faster (40MB/s or faster for Fast/Slow recording)
Recording time 32GB CF card: Up to 80mins (1080/50i @ 50 Mbps) 32GB CF card: Up to 80mins (1080/50i @ 50 Mbps)
Recording file format Material eXchange Format (MXF) Material eXchange Format (MXF)
Recording format MPEG-2 Long GOP
50Mbps CBR (4:2:2) MPEG-2 422P@HL;
35Mbps VBR (4:2:0) MPEG-2 MP@HL;
25Mbps CBR (4:2:0) MPEG-2 MP@H14
MPEG-2 Long GOP
50Mbps CBR (4:2:2) MPEG-2 422P@HL;
35Mbps VBR (4:2:0) MPEG-2 MP@HL;
25Mbps CBR (4:2:0) MPEG-2 MP@H14
Recording frame rate 50Mbps: 1920 x 1080/50i, 25p; 1280 x 720/50p, 25p;
35Mbps: 1920 x 1080/50i, 25p; 1280 x 720/50p, 25p;
25Mbps: 1440 x 1080/50i, 25p
50Mbps: 1920 x 1080/50i, 25p; 1280 x 720/50p, 25p;
35Mbps: 1920 x 1080/50i, 25p; 1280 x 720/50p, 25p;
25Mbps: 1440 x 1080/50i, 25p
Slow/Fast motion YES.
720p: 12, 15, 18, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 30, 32, 34, 37, 42, 45, 48, 50fps
1080p: 12, 15, 18, 20, 21, 22, 23, 24, 25fps
YES.
720p: 12, 15, 18, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 30, 32, 34, 37, 42, 45, 48, 50fps
1080p: 12, 15, 18, 20, 21, 22, 23, 24, 25fps
Interval Record YES. 2,6 or 12 frames, 25 time intervals YES. 2,6 or 12 frames, 25 time intervals
Frame Record YES. 2,6 or 12 frames YES. 2,6 or 12 frames
Pre Record (cache record) YES (3 seconds) YES (3 seconds)
Scan Reverse YES. Up/down, left/right, up/down/left/right image inversion YES. Up/down, left/right, up/down/left/right image inversion
Photo storage media SD/SDHC/SDXC memory card SD/SDHC/SDXC memory card
Still quality During video recording: 1920 x 1080;
During playback: 1920x1080, 1280 x 720
During video recording: 1920 x 1080;
During playback: 1920x1080, 1280 x 720
SYSTEM
LCD
Size 8.8 cm (3.5") 8.8 cm (3.5")
Dots 920.000 920.000
Image quality adjustments Brightness, contrast, colour, sharpness, backlight, black white Brightness, contrast, colour, sharpness, backlight, black white
Adjustable Yes (270 degree rotation about horizontal axis) Yes (270 degree rotation about horizontal axis)
Waveform Monitor Waveform Monitor Waveform Monitor
Focus Assist Peaking; Magnifying; Edge Monitor (using waveform display) Peaking; Magnifying; Edge Monitor (using waveform display)
Peaking Peaking 1, Peaking 2 (Colour, Gain, Frequency customisable for each) Peaking 1, Peaking 2 (Colour, Gain, Frequency customisable for each)
Zebra Level 1; Level 2; Both
Output via HD-SDI or HDMI
Level 1; Level 2; Both
Output via HDMI
Markers On/Off (Aspect ratio, Safe area, Grid, Horizontal, Centre) On/Off (Aspect ratio, Safe area, Grid, Horizontal, Centre)
EVF
Size 0.61cm (0.24") 0.61cm (0.24")
Dots 260.000 260.000
Image quality adjustments Brightness, contrast, colour, backlight, black white Brightness, contrast, colour, backlight, black white
Adjustable Vertical tilt Vertical tilt
Correction lens + 2.0 to -5.5 diopters + 2.0 to -5.5 diopters
Inputs/Outputs
Audio in XLR inputs with 48V phantom power (x2) XLR inputs with 48V phantom power (x2)
Headphone output 3.5mm stereo jack 3.5mm stereo jack
Video monitor output NO NO
HDMI YES (Type A, output only) YES (Type A, output only)
IEEE 1394 (Firewire) NO NO
USB YES (Mini-B, USB 2.0 Hi-Speed, output only) YES (Mini-B, USB 2.0 Hi-Speed, output only)
HD/SD-SDI output YES (BNC, output only, embedded audio and time code) NO
Timecode YES (BNC, switchable input/output, same terminal used for Genlock) NO
Genlock YES (BNC, input only, same terminal used for Time code) NO
Component out YES (output only) YES (output only)
AV terminal 3.5mm mini jack (output only for video and audio) 3.5mm mini jack (output only for video and audio)
DC input YES YES
Remote Control Terminal 2.5mm mini jack 2.5mm mini jack
Colour Bars Type 1/Type 2 (EBU/SMPTE) Type 1/Type 2 (EBU/SMPTE)
Misc.
Tally lamp YES (x2) YES (x2)
Accessory shoe YES (cold shoe) YES (cold shoe)
Custom key YES (10 assignable buttons; select from 34 functions) YES (10 assignable buttons; select from 34 functions)
Custom Dial YES (Iris, teleconverter, headphone volume, Face AF, IR Lamp control) YES (Iris, teleconverter, headphone volume, Face AF, IR Lamp control)
SHOOTING FUNCTIONS
Exposure
Exposure metering Standard (centre weighted), Spotlight, Backlight Standard (centre weighted), Spotlight, Backlight
Exposure range 50 - 100,000 lux 50 - 100,000 lux
Exposure compensation  -2 to +2 EV (13 steps)  -2 to +2 EV (13 steps)
Auto Exposure mode Full Auto Full Auto
Push Auto Iris No No
Auto Gain Control setting Full Auto / AGC On / Manual Full Auto / AGC On / Manual
Auto Gain Control limit 3dB; 6dB; 9dB; 12dB; 15dB; 18dB; 21dB (OFF/24 dB) 3dB; 6dB; 9dB; 12dB; 15dB; 18dB; 21dB (OFF/24 dB)
Gain setting Assignable L, M, H settings (-6dB / -3dB / 0dB/ 3dB / 6dB/ 12dB / 18dB / 24dB / 33dB / TUNE (0.5 dB increments from 0 to 24 dB)) Assignable L, M, H settings (-6dB / -3dB / 0dB/ 3dB / 6dB/ 12dB / 18dB / 24dB / 33dB / TUNE (0.5 dB increments from 0 to 24 dB))
Shutter Speed
Control Modes Full Auto / Manual joystick control (Auto; Speed; Angle; Clear Scan (CS); Slow Shutter (SLS); IR Slow Shutter) Full Auto / Manual joystick control (Auto; Speed; Angle; Clear Scan (CS); Slow Shutter (SLS); IR Slow Shutter)
Shutter speed 1/18 to 1/2000 depending on frame rate 1/18 to 1/2000 depending on frame rate
Shutter Angle 11.25° to 360° depending on frame rate 11.25º to 360º depending on frame rate
Slow Shutter (SLS) 1/3, 1/6, 1/12, 1/25 (depending on frame rate) 1/3, 1/6, 1/12, 1/25 (depending on frame rate)
Clear Scan 50i/p: 50 to 249.46Hz;
25p: 25 to 249.46Hz
50i/p: 50 to 249.46Hz;
25p: 25 to 249.46Hz
Custom Picture
Infrared shooting mode YES (green or white) YES (green or white)
Built-in IR lamp YES YES
OIS Axis Shift YES YES
Focal Lenght Guide YES YES
Stored Configurations 9 (3 factory presets) 9 (3 factory presets)
Storage Medium SD/SDHC memory card (all customisation data and metadata) SD/SDHC memory card (all customisation data and metadata)
Gamma 6 profiles 6 profiles
Master Pedestal -50 to +50 -50 to +50
Master Black -50 to +50 for each of R,G,B -50 to +50 for each of R,G,B
Black Gamma Adjustable height width and apex Adjustable height width and apex
Low Key Saturation -50 to +50 adjusts colour saturation in low brightness area -50 to +50 adjusts colour saturation in low brightness area
Knee Adjusts over exposure characteristic (Automatic, Slope, Point, Saturation) Adjusts over exposure characteristic, start, slope, saturation
Sharpness Adjustment for Detail level, Detail frequency, Coring, HV balance, Detail limit, Knee Aperture, Level Depend, Ingredient Ratio Adjustment for Detail level, Detail frequency, Coring, HV balance, Detail limit, Knee Aperture, Level Depend, Ingredient Ratio
Noise reduction Off, Automatic, On (1 to 8) Off, Automatic, On (1 to 8)
Skin detail Effect Level (Low, Middle, High), Hue, Chroma, Area, Y Level Effect Level (Low, Middle, High), Hue, Chroma, Area, Y Level
Selective Noise Reduction Effect Level (Low, Middle, High), Hue, Chroma, Area, Y Level Effect Level (Low, Middle, High), Hue, Chroma, Area, Y Levels
Colour matrix -50 to +50 6-way matrix, Gain, Phase -50 to +50 6-way matrix, Gain, Phase
White balance -50 to +50 white balance offset for R,G,B -50 to +50 white balance offset for R,G,B
Colour correction Area selection / area revision of two areas Area selection / area revision of two areas
Setup level -50 to +50 On/Off -50 to +50 On/Off
Press On / Off On / Off
Clip 100% IRE Limits output to 100% after setup adjustment Limits output to 100% after setup adjustment
White balance
Auto YES YES
Preset A, B, Preset (Daylight, Tungsten), Colour Temperature A, B, Preset (Daylight, Tungsten), Colour Temperature
Timecode
Countup system Regen, RecRun, FreeRun, External, Hold Regen, RecRun, FreeRun, External, Hold
Start value setting "00:00:00:00", Set/Reset selectable "00:00:00:00", Set/Reset selectable
Audio
Recording 16-bit 2ch (48 kHz) linear PCM 16-bit 2ch (48 kHz) linear PCM
Control Audio limiter, Auto/manual settings via control dials on handle Audio limiter, Auto/manual settings via control dials on handle
Microphone attenuation YES YES
Microphone level meter YES YES
ACCESSORIES
Supplied XF Utility and NLE Plug-ins, Shoulder strap, Component cable CTC-100/S, Battery pack BP-925, DC cable DC-930, Compact power adapter CA-930, Wireless controller WL-D6000. XF Utility and NLE Plug-ins, Shoulder strap, Component cable CTC-100/S, Battery pack BP-925, DC cable DC-930, Compact power adapter CA-930, Wireless controller WL-D6000.
Optional Wide Converter WD-H58W, Teleconverter TL-H58, Batteries BP-930, BP-945, BP-950G, BP-970G, BP-955, BP-975, Compact Power Adapter CA-920, Compact Car adapter CB-920, DC Coupler DC-920, Shoulder Brace SBR-1000, Tripod Adapter TA-100, Zoom Remote Control ZR-2000, Video Light VL-10Li II, Tripod Base TB-1. Wide Converter WD-H58W, Teleconverter TL-H58, Batteries BP-930, BP-945, BP-950G, BP-970G, BP-955, BP-975, Compact Power Adapter CA-920, Compact Car adapter CB-920, DC Coupler DC-920, Shoulder Brace SBR-1000, Tripod Adapter TA-100, Zoom Remote Control ZR-2000, Video Light VL-10Li II, Tripod Base TB-1.
Battery
Backup power supply Lithium coin battery (built-in) Lithium coin battery (built-in)
MISCELLANEOUS
Dimensions Approx 139 x 191 x 268mm (including lens hood and microphone holder) Approx 139 x 191 x 268mm (including lens hood and microphone holder)
Operating Temperature range -5ºC to +45ºC, 60% relative humidity -5ºC to +45ºC, 60% relative humidity





۱۱ نظر:

  1. سلام آقای حسین زاده

    چند وقت پیش می خواستم post بدم نمیشد

    24P نداره؟

    تنها ایرادش frame rate شه (کاش 60P میگرفت لااقل). تنها دوربین 2700 دلاری 4.2.2 هست که فوق العاده است کی جند ساله پیش فکر میکرد با 2700 دلار 4.2.2 بگیره.

    یه نگاه به این فیلم میندازین اولین فیلمم با 5D بود برا رنگبندیش زیاد وقت گزاشتم می خواستم نظره شما رو بدونم.

    http://www.vimeo.com/22982043

    پاسخحذف
  2. سلام اقای طاهایی
    50p داره.
    فیلمت خوبه. بخصوص توی شب. اما باید روی حرکت دوربین و ابتدا و انتها پلان بیشتر دقت کنی. رنگ هم بعضی جا ها بالانس نیست.
    موفق باشی

    پاسخحذف
  3. خسته نباشید .
    لطفا بفرمایید برای ساخت فیلم مثلا 6 یا 18 یا 36 میلیمتری باید از دوربین خاصی استفاده کرد یا با همین دوربینی که معرفی کردید میشه ساخت ؟ منظورم اینه که دوربین ها فیلم میخورند یا بعد از فیلم برداری در مراحل بعدی تبدیل به فیلمهای 8 و16و36 و... میشوند .
    لطفا یک پست در این رابطه بزنید .ممنون

    پاسخحذف
  4. سلام آقای فلانی!
    اگر مطالب سایت را خونده باشی پاسخ همه سوالها را پیدا خواهی کرد.
    این دوربین و تقریبا همه دوربین های جدید بجای فیلم از هارد یا کارتهای ذخیره ساز برخوردار هستند.
    این دوربین قابلیت تولید فیلم برای سینما را ندارد.
    فیلم های 8 -16 میلیمتری دیگر مدتهاست که کاربرد ندارند.
    با استفاده از دوربین های حرفه ای دیجیتال 35 نیز می توان فیلم را در سینما بوسیله ویدیوپروجکشن بنمایش گذاشت یا اینکه آنرا به فیلم های 35 میلیمتری تبدیل کرد.
    موفق باشی

    پاسخحذف
  5. اون زمان rig نداشتم همه shot ها بدونه ریگه. رنگ بندی ام که نمی خواستم color Correcting کنم بیشتر color grading کردم بنا بر این شباهتی به واقعیت نداره در رابطه با اول و آخر پلانا اگه وفت کردین بگین کودوم تایم از فیلم منم بیشتر روش دقیق میشم.

    ممنون.

    پاسخحذف
  6. بسیار ممنون و سپاسگزار از جواب - پس باید سایت را دقیقتر بخونم /موفق باشید

    پاسخحذف
  7. سلام مجدد

    چنتا سوال بی زحمت

    A.S.C که بده اسمه مدیر فیلم بردارها میاد مخفف چیه؟

    لنز های های سینمایی گرون قیمت مثلا Master Prime va Ultra Prime Va panavision parimo ها چنتا IRIS blade دارن؟

    ممنون.

    پاسخحذف
  8. استاد پایین یه دوربین 16 میلیمتری حرفه ای معرفی کردید .ایااز دوربین 16 میلیمتری برای ساخت فیلم 16 میلیمتری استفاده میشه یا اصطلاحات فرق میکنه ؟ چون بالا فرمودید فیلمهای 16و8 کاربرد ندارند .
    ممنون

    پاسخحذف
  9. خسته نباشید . نیستید
    از کجا باید بفهمیم چه دوربینی برای سینما خوبه یا تلویزیون یا ویدیو و اینا ؟
    مثلا با هندی کم معمولی 300 دلاری نمیشه واسه تلویزیون کار کرد؟ و چرا ؟ یا برای سی دی و اینا .....؟

    پاسخحذف
  10. اگر توجه کرده باشید این دوربین با بدنه و لنز 16 هست که بجای نگاتیو از سنسور استفاده می کنه. یعنی ضبط بصورت دیجیتال هست نه آنالوگ. بزبان ساده ویدیویی می باشد.
    برای تشخیص دوربین مناسب و قابلیت های آن به پست /چگونه یک دوربین مناسب انتخاب کنیم مراجعه کنید.

    پاسخحذف
  11. سلام مجدد

    چنتا سوال بی زحمت

    A.S.C که بده اسمه مدیر فیلم بردارها میاد مخفف چیه؟

    لنز های های سینمایی گرون قیمت مثلا Master Prime va Ultra Prime Va panavision parimo ها چنتا IRIS blade دارن؟

    آقای طاهایی من تازه رسیدم. راجع به لنزها پاسخ مشخصه قابلیت جذب-انکسار و باز تاب نور توسط عدسی هست که می تونه تصویر را با قاب های مورد نظر بدون کم و کاست پشتیبانی کنه. همانطور که می دونید فرمت های مختلف نیاز به بکار گیری لنز های مناسب با آن فرمت را دارند. بطور مثال لنز های 16 کادری را پشتیبانی می کنند که با فریم یا قاب 16 همخوانی دارد. یا لنز هایی که مناسب با فرمت های اچ دی و فول اچ دی هستند قابلیت پشتیبانی یا ساخت تصویر با کیفیت تر و بزرگتری را نسبت به لنز های معمولی دارند. اگر به اسم لنزها توجه کنی می فهمی که منظورم چیه. این اما همه چیز راجع به سوال تو نیست. راجع به لنز و کاربرد اون کتابهای زیادی وجود داره. این رو هم می دونی که لنزهای گرون قدرت نورگیری و انعکاس جزییات را بمراتب بیشتر از لنزهای ارزون دارند. تصاویر پهن یا عریض بخاطر بزرگی اشان احتیاج به لنز های مرغوب دارند تا کیفیت و جزییات را با کادر مورد نظر به سنسور منتقل کنند. اگر لنز مرغوب و مناسب نباشد سنسورهای قوی هم کمبود آنرا جبران نمی کنند. لنز تقریبا همان ساختمان بیرونی چشم است با قابلیت های متفاوت بین انسانها یا حیوانات.
    اما راجع به اون اصطلاحات باید اغتراف کنم که من اصلا به اونها توجه نکردم. اگه فهمیدم بهت جواب می دم.

    پاسخحذف